Monday 15 August 2011

Qiyamulail di Masjid...

Bulan puasa sudah kira separuh. Sudah 2 minggu kita berpuasa. Sudah 2 minggu jugak umat Islam yang rajin ke masjid bersolat tarawih, suatu amalan sunat yang orang-orang kita amat suka, alhamdulillah.
Tengah malam hari minggu (semalam), jemaah masjid dekat rumahku mengadakan qiyamulail & solat tasbih. Solat sunat tu bagus dan saya respect mereka yang rajin melakukannya. Tapi saya rasa tak perlu la imam yang mengetuai solat sunat tu pakai mikrofon yang boleh didengar sekeliling kawasan masjid ni, segala bacaaan dalam solat dan zikir-zikir kuat kedengaran tengah malam tu. Apa la faedahnya? Tidak itu akan mengganggu orang lain yang tidak ikut serta, anak-anak kecil yang perlu cukup tidur, mungkin ada orang-orang sakit dan tua yang perlu cukup rehat, kalau tidak pun memikirkan jiran-jiran yang bukan Islam. Sudah dua kali hari minggu program itu berlaku di masjid. Bukankah cukup imam memakai mikrofon yang terhad untuk dalam masjid sahaja? Kenapa kita mahu suara kita berzikir di tengah malam didengari ke sekeliling kampung?
Saya tidak meragui niat suci mereka yang datang berjemaah qiyamulail itu, tetapi rasanya imam itu perlu lebih menyelidiki tentang pemakaian mikrofon itu supaya amalan yang mulia itu (solat) bertepatan dengan sunnah nabi Muhammad s.a.w.
WaLlahu'alam

No comments:

Post a Comment