Thursday 18 August 2011

Sambung tentang kebersihan...


Sambung sikit cerita tentang kebersihan. Memang la semua tahu kebersihan sebahagian daripada iman. Jadi kesimpulannya yang tak jaga kebersihan tu macam mana? Kuranglah imannya kot? Entah la, anda tanyakanlah pada ustaz2 yang mengajar kat masjid2 tu. Anda rasa rasa perangai orang yang suka buang sampah merata rata ni sama tak perangai diorang di rumah dan di luar rumah? Kalau yang suka buang sampah kat pasar tu, sama tak suka buang sampah kat laman rumah mereka? Rasanya tak kot… Ada ke orang buang sampah kat laman rumah sendiri? Mana ada, kalau ada, memang teruk perangai macam tu. Jadi kesnya sekarang ni ialah sikap mementingkan diri sendiri dan tidak ada rasa tanggungjawab sebagai anggota masyarakat. Bagi mereka ni biarlah tempat tempat kotor janji rumah aku bersih.
Macam mana keadaan pasar berhampiran tempat anda? Bersih? Bagus la kalau bersih, kekalkan begitu. Semasa balik kampung baru baru ni saya sempat singgah di pasar berhampiran rumah mertua saya. Saya tengok longgokan sampah di kaki lima pasar tu. Betul betul depan parking. Tak ke mencacatkan pemandangan? Sebelum ni pun saya rasa memang macam tu keadaan di situ. Bukan la saya nak mengaibkan sesiapa, tapi cuba la kita sama sama muhasabah diri sikit. Elok ke perbuatan macam ni? Jangan la kerana ada orang Majlis Bandaran yang bertugas membersihkan sampah, maka kita buang kat situ cukup cukup.  

No comments:

Post a Comment