ADAB-adab berhubung ibadat mestilah
merujuk kepada ajaran yang ditunjuk oleh Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w.,
iaitu al-Quran dan sunah. Ada sebahagian pihak yang cenderung mencipta
adab-adab ibadah tanpa merujuk kepada dua sumber agung itu, misalnya dakwaan
yang menyatakan makruh mandi terlalu kerap, atau mandi pada hampir waktu
berbuka kerana ia boleh mengurangkan keletihan dan sekali gus menghilangkan
kelebihan puasa.
Sedangkan di dalam hadis sahih yang
diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam
sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat yang
menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat)
mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan
dahaga atau panas.”
Dengan itu Ibn Qudamah al-Maqdisi
(meninggal 620H) menyatakan:
“Tidak mengapa seseorang mencurahkan
air ke atas kepalanya (ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana
diriwayatkan oleh sebahagian sahabat bahawa mereka melihat Rasulullah s.a.w. di
al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda
berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
(Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni,
2/18, cetakan Dar al-Fikr, Beirut).
Yang penting di dalam bulan Ramadan
ini adalah adab-adab yang kita kaitkan dengan ibadah puasa mestilah mempunyai
asas yang boleh dipegang, iaitu al-Quran atau sunah. Antara adab-adab berbuka
puasa yang dinyatakan di dalam hadis:
Menyegerakan berbuka apabila masuknya
waktu atau disebut ta’jil al-Iftar. Ini berdasarkan hadis-hadis yang menyebut
perkara ini, antaranya: Daripada Sahl bin Sa`ad bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda:
“Manusia sentiasa dalam kebaikan
selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menerangkan punca kebaikan
di dalam agama ialah mengikut sunah Nabi s.a.w., iaitu Baginda menyegerakan
berbuka puasa. Ini menolak dakwaan ajaran-ajaran karut yang kononnya melewatkan
berbuka menambah pahala. Kata at-Tibi (meninggal 743H):
“Barangkali sebab Allah menyukai
mereka yang bersegera membuka puasa, ialah kerana apabila seseorang berbuka
puasa sebelum solat, membolehkannya menunaikan solat dengan dihadirkan hati.
Juga ia menyanggahi ahli bidaah yang berpendapat wajib melewatkannya.”
(at-Tibi, Syarh Miskhat al-Masabih,
4/183, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Berut).
Berbuka puasa dengan rutab, atau
tamar atau air. Rutab ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar
kering, ia lembut dan manis. Adapun tamar ialah buah kurma yang sudah kering.
(lihat: al-Mu’jam al-Wasit 1/88). Sekarang di negara kita rutab sudah mula
dikenali. Ia kurma yang masak dan masih lagi belum kering dan mengecut. Apabila
ia mengecut dipanggil tamar. Di dalam hadis daripada Anas katanya:
“Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka
puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutab, maka
dengan beberapa biji tamar, dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum
beberapa teguk air.”
(Riwayat Imam Ahamd dan Tirmizi,
katanya hadis ini hasan) Al-Diya al-Maqdisi (meninggal 643H) telah mensahihkan
hadis ini. (lihat: al-Ahadith al-Mukhtarah, 4/411 cetakan: Maktabah al-Nahdah
al-Hadithah, Mekah).
Inilah tertib yang dilakukan oleh
Baginda, pilihan pertama ialah rutab, jika tiada tamar dan jika tiada air. Kata
al-Mubarakfuri (meninggal 1353H):
“Hadis ini menjadi dalil disunatkan
berbuka puasa dengan rutab, sekiranya tiada, maka dengan tamar, dan sekiranya
tiada, maka dengan air. Adapun pendapat yang menyatakan di Mekah disunatkan
didahulukan air zam-zam sebelum tamar, atau mencampurkan tamar dengan air zam-zam
adalah ditolak. Ini kerana ia menyanggahi sunah. Adapun Nabi telah berpuasa (di
Mekah) banyak hari pada tahun pembukaan kota Mekah, namun tidak pernah
diriwayatkan baginda menyalahi adat kebiasaannya mendahulukan tamar sebelum
air.”
(al-Mubarakfuri, Tuhfah al-Ahwazi,
3/311, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut). Di samping itu, dakwaan jika
tiada tamar, maka dengan buah-buahan yang lain juga tiada sebarang dalil
daripada sunah Nabi s.a.w.
Menyegerakan solat Maghrib selepas
berbuka dengan tamar atau air, sekiranya makanan belum dihidangkan. Hadis yang
kita nyatakan di atas menunjukkan Baginda Nabi s.a.w. berbuka dengan rutab atau
tamar atau air sebelum bersolat Maghrib. Maka kita disunatkan juga mengikuti
langkah tersebut, iaitu selepas berbuka dengan perkara-perkara tadi, lantas
terus menunaikan solat. Ini sekiranya makanan belum dihidangkan. Adapun
sekiranya makanan telah dihidangkan di depan mata, maka dimakruhkan
meninggalkan makanan untuk menunaikan solat. Ini berdasarkan apa yang
dinyatakan dalam hadis-hadis baginda Nabi s.a.w. antaranya: Daripada Anas bin
Malik r.a.: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Apabila telah dihidangkan makan
malam, maka mulakanlah ia sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan
kamu tergopoh-gapah ketika makan malam kamu.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis yang lain daripada
Abdullah bin Umar, Baginda s.a.w. bersabda:
“Apabila dihidangkan makan malam
seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan
makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesa.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Riwayat di atas juga menambah:
Bahawa Ibn Umar r.a. apabila
dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau
tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, sedangkan beliau
mendengar bacaan imam. Ini kerana meninggalkan makanan dalam keadaan keinginan
yang kuat untuk menjamahnya atau dalam perasaan lapar, boleh menghilangkan
khusyuk di dalam solat, disebabkan ingatan terhadap makanan tersebut. Dengan
itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di
hadapan mata. Kata an-Nawawi (meninggal 676H): Di dalam hadis-hadis tersebut
dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia
boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.
(An-Nawawi, Syarh Sahih Muslim,
4/208, cetakan: Dar al-Khair, Beirut).
Sebenarnya bukan pada makan malam
atau solat Maghrib sahaja kita disunatkan mendahulukan makanan yang dihidang
sebelum solat, bahkan sunah ini meliputi semua solat dan waktu makan kerana
dibimbangi menghilangkan khusyuk. Ini sekiranya makanan telah terhidang di
depan mata. Al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut:
“Hadis tersebut menyatakan hendaklah
didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga
pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya
khusyuk.”
(al-Munawi, Faidh al-Qadir, 1/295,
cetakan: al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Mesir).
Malangnya ada di kalangan yang kurang
faham, lalu mereka menyatakan bahawa kalau azan sudah berkumandang, hidangan
dan makanan hendaklah ditinggalkan demi mengutamakan solat jemaah. Inilah
kedangkalan meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w., lalu mengandaikan agama dengan
emosi sendiri.
Adapun sekiranya makanan belum
terhidang atau perasaan keinginan terhadap makanan tiada, maka tidaklah
dimakruhkan untuk terus solat. Ini bukanlah bererti kita disuruh mementingkan
makanan melebihi solat, sebaliknya tujuan arahan Nabi s.a.w. ini ialah untuk
memastikan kesempurnaan solat. Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H)
memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H):
“Ada orang menyangka bahawa
mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas
hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar
makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan
mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada
mengikuti solat jemaah.”
(Ibn Hajar al-`Asqalani, Fath
al-Bari, 2/385, cetakan: dar al-Fikr, Beirut).
Makan dengan kadar yang tidak
berlebihan ketika berbuka. Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t. maksudnya:
Dan makan dan minumlah kamu, dan
jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang
berlebih-lebihan.
(Surah al-`Araf:31).
Di dalam hadis Baginda s.a.w.
menyebut:
“Anak Adam itu tidak memenuhi suatu
bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa
suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya).
Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk
minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”
(Riwayat Tirmizi, katanya: hadis ini
hasan sahih. Al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani dalam Fath al-Bari menyatakan
hadis ini hasan).
Hadis ini salah difahami oleh
sesetengah pihak, lalu mereka menyangka Nabi s.a.w. menyuruh umatnya jika
makan, hendaklah satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan
satu pertiga untuk pernafasan. Sebenarnya jika kita teliti hadis ini bukan
demikian, pembahagian tersebut ialah had maksimum. Kalau boleh kurang daripada
itu. Sebab itu Baginda menyebut jika tidak dapat, maka tidak melebihi
pembahagian tadi. Namun yang lebih utama digalakkan sekadar yang dapat memberi
tenaga.
Berdoa ketika berbuka. Ini berdasarkan
hadis Nabi s.a.w.:
“Sesungguhnya bagi orang berpuasa
itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.”
(Riwayat Ibn Majah, sanadnya pada
nilaian hasan dan ke atas. Ishaq bin ‘Abd Allah al-Madani dithiqahkan oleh Abu
Zur’ah dan disebut saduq oleh al-Zahabi dalam al-Kasyif ).
Maka kita boleh berdoa dengan apa
sahaja doa yang kita hajati. Doa orang berpuasa makbul disebabkan jiwa yang
telah dibersihkan daripada kotoran dosa dan syahwat. Justeru itu al-Munawi
menyebut:
”Hadis di atas hanya untuk sesiapa yang
telah menunaikan tanggungjawab puasa dengan menjaga lidah, hati dan anggota.”
(Faidh al-Qadir, 2/500).
Di sana ada doa yang ditunjukkan oleh
Nabi s.a.w. ketika berbuka dan disunatkan kita membacanya:
“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila
berbuka, Baginda bersabda: Telah hilanglah dahaga, telah basahlah peluh (hilang
kekeringan) dan telah tetaplah pahala, insya-Allah.”
(Riwayat Abu Daud, sanadnya hasan)
Namun setiap orang yang menunaikan
puasa dengan sepenuhnya, hendaklah merebut peluang doa yang makbul ketika dia
berbuka.
Berdoa kepada sesiapa yang menjamu
kita berbuka, kata Anas r.a.:
“Baginda s.a.w. pernah datang kepada
(rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan
dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah
makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para
malaikat.”
(Riwayat Abu Daud, Diya al-Maqdisi
dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah menyatakan ia sahih 5/158). Maka berdoalah kepada
mereka yang menjamu kita berbuka puasa. Ini adab yang sangat baik.
Demikian senarai adab-adab yang
terkandung di dalam sunah Nabi s.a.w. ketika berpuasa. Semoga pengamalan
adab-adab ini menambahkan lagi pahala puasa kita.
No comments:
Post a Comment